donderdag, 9 januari 2020

5 handige tips om ‘smarter’ om te gaan met je smartphone

Als je heel eerlijk bent, ontgrendel jij je scherm ook veel vaker dan nodig is? Bijna de helft van ons  voelt voortdurend de nood om naar hun smartphone te kijken (*). Een betere ‘phone-life balance’ of  bewuster omgaan met je telefoon staat bij velen dan ook op de lijst met goede voornemens voor 2020. Wij helpen je graag op weg met onze 5 tips om ‘smarter’ om te gaan met je smartphone.

1. Werk aan je bewustzijn

wellbeing

Wil je je phone-life gedrag veranderen, dan is bewustzijn de eerste stap. Breng daarom de feiten in kaart: wat is je smartphonegebruik en hoe problematisch is dit eigenlijk? Dankzij nuttige meetapps (zie tip 4) kun je je smartphonegebruik meten, zodat je je sneller bewust wordt van hoeveel je dagelijks eigenlijk naar je scherm tuurt.

Ook mindfullness kan je bewustzijn vergroten. Stel jezelf de juiste vragen: waarom pakte ik oorspronkelijk mijn telefoon? Voel ik me goed door wat ik nu doe op mijn telefoon? Hoe is mijn houding en mijn ademhaling? Wil ik nu écht op mijn telefoon kijken of wil ik mijn tijd liever aan iets anders besteden?

2. Schakel notificaties uit en schakel vliegtuigmodus in

Wanneer jij niet de baas bent over jouw smartphone, maar je smartphone over jou, is het tijd om het evenwicht te herstellen. Zet eerst en vooral de notificaties van je sociale media uit. Je #FOMO (‘Fear of Missing Out’) is nergens voor nodig: die like, comment of berichtje kunnen wachten totdat jij zelf

wellbeing

besluit de tijd te nemen om deze te bekijken. Zet in Facebook Messenger en WhatsApp alle groepen op ‘mute’. Stel in van welke belangrijke berichten je wel notificaties wilt ontvangen, bijvoorbeeld door een vip-lijst te maken van contacten.

Bovendien veroorzaken niet alleen de continue notificaties van je privécommunicatie stress, maar ook die voor je werk of je studie via onder meer je professionele e-mailaccount, Slack en Trello. Hoe dringend het ook lijkt, de meeste taken kunnen wachten tot de volgende ochtend of tot na het weekend. Overweeg dus om ook deze notificaties buiten de werkuren te pauzeren.

Wil je even helemaal niet gestoord worden? Schakel dan de vliegtuigstand van je telefoon in. Dankzij deze eenvoudige maatregelen pak je de controle over je digitale gebruik weer terug!

3. Snoei (tijdelijk) in ‘verslavende’ apps

wellbeingVind je het lastig om je telefoon links te laten liggen door sociale media of dat ene spelletje? Natuurlijk is je smartphone een geweldig apparaat met eindeloos veel mogelijkheden: van muziek, foto’s en boeken over navigatie tot sociale media en je e-mail… Maar dat maakt je telefoon net zo verleidelijk. Apps zijn zo gemaakt om onze aandacht te grijpen en vast te houden. Laat die je tijd niet langer opslokken en richt je telefoon meer verantwoord in om er ‘smarter’ mee om te gaan.

Pak je smartphone erbij en kijk eens kritisch naar de apps die je erop hebt staan: heb je écht alles nodig wat erop staat? Durf de bezem er doorheen te halen en delete (tijdelijk) apps die te veel tijd opeisen, minstens totdat je bent ‘afgekickt’. Pas dan kan je opnieuw leren om evenwichtig met deze apps om te gaan. Zo zul je minder lang, minder vaak en meer bewust gebruik gaan maken van je telefoon.

4. … en vervang deze door bewustmakende apps

Vervang die tijdrovende apps door apps die je wél helpen bij het realiseren van je persoonlijke doelen.

Apps voor een betere phone-life balance

Er bestaan veel zogenoemde gezondheidsapps. Dankzij deze motiverende meetapps kun je je smartphonegebruik in kaart brengen, zodat je zicht hebt op de feiten en je je bewust wordt van je digitale welzijn.

Dit zijn alvast onze 3 favoriete tools:

  1. Met Google Digitaal Welzijn, geïntegreerd in elk Motorola-toestel uit de one- en g-familie sinds 2019, kan je beheren hoe je je tijd besteedt op je smartphone. Deze gezondheidsapp wil de problemen met overmatig smartphonegebruik aantonen, zodat je er zelf iets aan kunt veranderen. Je vindt de analyses onder ‘Instellingen’ en ‘Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht’.
  2. Ga op digitaal dieet met SPACE, ontwikkeld met de steun van Motorola. Dit is een 60-daags programma om smartphonegebruikers te begeleiden naar een gezondere balans. Deze app helpt vooral mensen die moeite hebben met de drang om het scherm te ontgrendelen te onderdrukken.
  3. MetForest plant je dan weer virtuele bomen. Deze groeien zolang je van je telefoon afblijft. Uiteindelijke doel is een prachtig bos vol bomen, als je je device laat liggen.

Andere handige welzijnapps zijn QualityTime, Flipd, Digitox en StayFree.

Dagboekapps

Een dagboek bijhouden zorgt ervoor dat je bewuster omgaat met je leven. Wil je dus toch met je telefoon bezig zijn, maar dan op een gezondere manier, probeer dan eens een dagboekapp, zoals ‘Journey’. Zo sta je even stil bij hoe je dag eruit zag, waar je gelukkig van werd en bij je telefoongebruik.

5. Neem af en toe letterlijk afstand van je telefoon

Oefen bijvoorbeeld door je smartphone eens thuis te laten tijdens het winkelen, een wandeling of een afspraak met vrienden. Laat je telefoon in je zak zitten tijdens het pendelen. Zet door, ook al voel je de neiging om naar je telefoon te grijpen. Vooral als je iemand anders naar zijn telefoon ziet staren, is onze natuurlijke reactie om dat ook te doen. Weersta deze neiging en grijp het moment aan om je bewust te worden van jezelf. Als je dit volhoudt, zal je zien dat het verlangen langzaam wegebt.

Extra tip: Stel de nachtmodus in

Als je je telefoon na zonsondergang gebruikt, is het aanbevolen om de nachtmodus of donkere modus in te schakelen van zowel je apps als je browser. Hierbij wordt het felle, blauwe licht roder waardoor de ogen meer rust krijgen en je makkelijker in slaap valt. Dit stel je zo in:

Apps zet je in nachtmodus via de instellingen op je smartphone zelf:

  1. Open Instellingen.
  2. Ga naar ‘Weergave’.
  3. Klik op ‘Nachtverlichting’: stel zelf de gewenste planning en intensiteit van de nachtmodus in.

Om duurzaam te surfen daarentegen, duik je in de instellingen van Google Chrome:

  1. Open de Chrome-app.
  2. In de adresbalk typ of kopieer je ‘chrome://flags’ (zonder de aanhalingstekens). In de zoekbalk die nu in beeld staat typ je vervolgens ‘dark’ in, waarna de optie ‘Android Chrome UI dark mode’ in beeld verschijnt. Druk op de knop ‘Default’ en daarna op de optie ‘Enabled’.
  3. Start de Chrome-app opnieuw op.
  4. Ga naar Instellingen (de 3 puntjes rechts bovenaan) en klik op ‘Dark mode’. Zet de schuifregelaar op.

Welke van deze praktische tips je ook toepast: van meer gebalanceerd genieten van je smartphone worden jij en je omgeving vast en zeker heel wat gelukkiger. #hello2020 #hellodigitalwellbeing #hellomoto

 

(*) Volgens onderzoek van researchbureau Ipsos en Motorola (2018) voelt bijna de helft van de respondenten (44%) voortdurend de nood om naar hun smartphone te kijken.

Bronnen:

Volg ons